Käynnissä on valtava, maailmanlaajuinen uuden työn ja oppimisen happotestaus. Moni työntekijä ja työyhteisö on tiukan oppimiskäyrän edessä kovilla. Asiakkaamme Helin sanoin: “Koko Suomi oppii ja omaksuu seuraavassa 4 viikossa enemmän kuin viimeisessä 2 vuodessa yhteensä.”
Kun aloitin tämän blogin kirjoittamisen lauantaina, oli Mukamas-tiimi jo edeltävän 48 tunnin aikana auttanut pelastamaan useita projekteja, tilaisuuksia, kehittämis- ja oppimisprosesseja siirtämällä ne kokonaan verkkoon. Syitä ei tarvitse lähteä kertaamaan. Helpottuneet asiakkaamme ovat kiitelleet ripeää, ketterää ja asiakaslähtöistä toimintaamme. Kokosin tähän blogiin 3 tärkeää periaatetta, jotka kannattaa nyt ottaa huomioon.
 
 

1. Kehittämistä ei voi lopettaa – tavoitteista ei tarvitse tinkiä

 
 
Lähdetään tästä: sinun ei tarvitse tinkiä strategisista tavoitteista! Meidänkin jokaiselle asiakastoimeksiannollemme on aina painavat perusteet ja ROI-tavoitteet, oli sitten kyse oppimismuotoiluprosessista, esimiesvalmennuksesta, fasilitointikoulutuksesta tai verkostokohtaamisen fasilitoinnista. Vaikuttava kehittämistyö ja oppimisen fasilitointi on tavoitteellista toimintaa – oltiin sitten kasvokkain tai verkossa, tietysti tarvittaessa molempia sitten taas kun tilanne sallii. Pelkän kasvokkain tapahtuva työskentelyn varaan ei enää pitkään aikaan ole kannattanut oppimista tai kehittämistä rakentaa. 

”Organisaatio, joka osaa houkutella ihmiset tuottamaan uusia ideoita, oivaltamaan, uskaltamaan kokeilla lannistumatta uusia asioita mukavuusalueensa ulkopuolella ja oppimaan kokeiluistaan ketterästi, on voittaja.” 
– Leenamaija Otala (2018)
Maailman tilanne tuo nyt riittävästi haasteita jokaisen organisaation perustehtävän toteuttamiseen. Silti jatkuvan oppimisen ei soisi pysähtyvän edes pandemiaan – sillä on liian suuret kerrannaisvaikutukset pitkällä aikavälillä, kuten Otala kiteyttää oppimisen merkityksen. Ole siis tinkimätön ja kokeile rohkeasti digitaalisessakin ympäristössä.
Kun lähdet viemään isompia kohtaamisia, koulutuksia ja kehittämistä verkkoon, pidä tavoite kirkkaana mielessäsi – ja vaadi myös kehittämiskumppaniltasi samaa. Kun tilaisuutta tai oppimisprosessia (uudelleen)muotoillaan verkkoon, älä tyydy näennäisratkaisuihin ja tekniseen näperrykseen ilman tarkoitusta. Kysy vähintään viisi kertaa “miksi” ja kuusi kertaa “miksi ei”. Kannattaa ennemminkin olla avoimella mielellä mitä uusia mahdollisuuksia digitaalinen työympäristö tuo mukanaan vaikuttavien tulosten tekemiseen. Niitä on useita (vaatii erillisen blogikirjoituksen). 
 

2. Osallistujan ja ryhmän oppimiskokemus on ykkönen

 
 
Voiko verkossa luoda innostavaa dialogia? Onko verkossa mahdollista saavuttaa oppimisen tai yhteiskehittelyn flowta? Kyllä! 

Aloita miettimällä miten edelleen taataan osallistujille mahdollisimman hyvä oppimiskokemus (LX, Learning Experience). Oli suunnitelmissasi sitten työpaja, sarja toimenpiteitä tai kokonaisen oppimisprosessin järjestäminen verkossa, tämä on tavoitteen ohella olennaisen tärkeää. Kun perusasiat on mietitty, digitaalisten vimpaimien valinta on jo helpompaa ja käy vikkelästi. 
Ydinkysymyksiä avuksesi: (katso myös Oppimismuotoilu Canvas)

  • Millaisella prosessilla päästään tavoitteisiin? 
  • Mitkä menetelmät / digityökalut kuhunkin prosessin vaiheeseen tarvitaan? 
  • Mitkä elementit tukevat vuorovaikutusta ja luottamusilmapiirin luomista? 
  • Miten mahdollistan tiedollisen oppimisen? 
  • Miten mahdollistan (osallistavan) dokumentaation ja tulosten sadonkorjuun? 
  • Miten muotoilen sujuvan ja jopa viihdyttävän kokonaisuuden? 

 
Joukkoista ideoita, äläkä epäröi pyytää apua; työparin kanssa tai pienessä tiimissä kaikki sujuu paremmin. Muistetaan myös, että kaikki haluavat sinun onnistuvan tässä haastavassa tilanteessa. Ota tarvittaessa ammattifasilitaattorit avuksesi.
Kutsumis- ja orientaatiovaihe on avainasemassa koko loppuprosessin onnistumiselle. Muista siis vielä ainakin nämä käytännön vinkit alkuvaiheeseen:

  • Avaa jo kutsumisvaiheessa tulevan tilaisuuden tarkoitus ja tavoite. Fasilitointi alkaa jo kutsumisesta. Kerro myös tilaisuuden luonne, miten on tarkoitus työskennellä ja miksi. 
  • Auta osallistujia valmistautumaan riittävästi, jolloin he ovat jo valmiiksi etukenossa “linjoille” tullessaan. Pyydä osallistujia jakamaan odotuksiaan ja tunnelmiaan, se kääntää jo ajatuksia sopivasti tulevaan prosessiin.Tarjoile orientoivat materiaalit ennakkoon tutustuttavaksi flipped learning / käänteinen luokkahuone -filosofian mukaisesti. 
  • Aloita prosessi check-inillä, jokaisen osallistujan virittäytymisvaiheella yhteiseen matkaan ja tavoitteisiin. 

 

3. Tee digiosallistumisesta helppoa oikeilla työkaluilla

 
 
“Meillä jää yli 100 toimihenkilöä etätyöhön maanantaista alkaen. Menee viikko kivasti, mutta toisella alkaa jo kaivata tiimikavereita, miten me pidetään yhteyttä ja jaetaan tietoa ketterästi. Mitä voidaan oppia tästä? Tosi paljon on ihmisiä, jotka ei oo koskaan tehneet etänä ja se pelottaa. Mitä tarkoittaa etänä oman työn hoitaminen? Onko ok laittaa pyykkikone välillä? Voinko olla palaverissa vaikka lapset?” 
Haasteita on edessä, eikä varmasti kaikki mene kuin Strömsössä. Kun tilanne estää ihmisten kasvokkaiset kohtaamiset, on meidän kuitenkin kasvatettava kyvykkyyttä tehdä muutoksia nopeasti ja ottaa ketterästi käyttöön tilanteeseen sopivia työkaluja. Tavoitteena on, että työ ja jatkuva oppiminen voivat jatkua mahdollisimman häiriöttä. 
Kun tavoitteet ovat selvillä ja kokonaisprosessi muotoiltu, on tärkeää valita oikeat työkalut digifasilitointiin. Kaikki työn ja oppimisen murrokseen tarvittava osaaminen ja työkalut on jo olemassa. Sosiaalinen media pursuaa mainioita vinkkejä ja linkkejä työkaluihin. Asiakkaamme Piia Säylä Elisalta pohtii blogissaan etätyön ja videoneuvottelujen parhaita käytäntöjä ja Howspacen Eero Nukari vinkkaa 4 askelta kasvokkain tapahtuvan koulutuksen digitaaliseksi viemiseen
Mukamas-tiimi luottaa eniten yhdistelmään Howspace & Zoom. Toki olemme tarvittaessa käyttäneet ketterästi myös monia asiakkaidemme käytössä olevia alustoja (esim. Skype, Teams, Googlen työkalut). Howspace on mainio alusta monipuoliseen yhteiskehittelyyn ja ryhmien digitaaliseen fasilitointiin ja oppimiskokemusten muotoiluun. Olemme rakentaneet ja fasilitoineet jo kymmeniä oppimis- ja kehittämisprosesseja ja -tapahtumia (10-1000 osallistujaa) Howspacella. Zoomissa puolestaan tykkäämme erityisesti helppoudesta, organisaatiorajojen yli toimivuudesta ja mahdollisuudesta pienryhmätyöskentelyyn. (Näistä lisää seuraavissa blogikirjoituksissa.)
Tavoitteena meillä on jatkossakin tämä asiakkaan tunne: 
“Huikean hienosti hoidettu Mukamas-tiimiltä! Joskus pakkotilanteet tuovat eteemme uuden oppimista uusilla ja yllättävillä tavoilla. Oppivan organisaation hengessä tämäkin.” 
 

Pakko on hyvä motivaatio. Tuliko muutos jäädäkseen?

 
Siirryimme uuteen maailmanaikaan kertarysäyksellä. Veikkaan, että koko kevät tulee jatkumaan yhä kiihtyvällä tahdilla tähän suuntaan. Yhdessä tekemistä, kehittämistä ja oppimista ei kannata pysäyttää, vaan hyödyntää jo suunnitellut kehittämispanostukset täysillä – siirtämällä toimenpiteet turvallisesti verkkoon. Kunnes kohtaamme myös IRL. Haluamme aidosti auttaa asiakkaitamme pärjäämään tässä tilanteessa. Nyt tarvitaan ketterää työssäoppimista yhdessä, me olemme valmiina. 

PS. Pidetään itsestämme, toisistamme ja talouden rattaiden pyörimisistä huolta. Tässä järjestyksessä. 
PPS. Kiitos Heli Satokangas BRP Finlandilta ja Elina Ala-Nikkola Metropolia AMK:lta mahtavista kommenteistanne.
Vilma Mutka on toimitusjohtaja, oppimisaktivisti, oppimismuotoilun kehittäjä ja fasilitaattori. Hän on 20 vuoden ajan tuonut tuhansia ihmisiä yhteen, kohtaamaan, kehittämään ja oppimaan yhdessä, asiakkainaan niin pörssiyhtiöt, oppilaitokset kuin järjestötkin. Vilman missio on tuoda oppiminen työn tekemisen ytimeen ja siten edistää parempaa työelämää ja organisaatioiden kilpailukykyä. Motto: oppiminen on parasta, mitä voi tehdä housut jalassa!
@VilmaMutka www.mukamas.fi
____________________________________________________________________________________________
Tervetuloa mukaan kevään valmennuksiimme verkon välityksellä! 
Muotoilemme kevään avoimet valmennuksemme uudelleen verkkoon sopivaksi ja ilmoitamme päivitetyt tiedot tuota pikaa. Seuraa siis kanaviamme ja ilmoittaudu mukaan oppimaan yhdessä tulevaisuuden fasilitointitaitoja: https://mukamas.fi/tulevat-koulutukset/
Katseet kääntyvät pikkuhiljaa myös syksyä kohti. Syksyn Oppimismuotoilu Bootcamp järjestetään 27.-28.10.2020, Backbyssä Espoossa ja paikat alkavat täyttyä jo kevään aikana. Tervetuloa mukaan syksyn odotetuimmalle oppimismuotoilun intensiivileirille! Lue lisää täältä https://mukamas.fi/om-bootcamp/