Oma oppiminen on mahdollista, oli työpaikkasi tilanne mikä tahansa! Organisaatioissa käy tällä hetkellä kova kuhina oppimisen saralla, kun pohditaan: kuinka saamme työyhteisömme oppimaan yhdessä? Oppimisen rakenteita luodaan, oppimisen kulttuuria kehitetään ja käytänteitä rakennetaan yhdessä. Nyt kannattaakin osallistua mahdollisimman aktiivisesti yhteiseen keskusteluun ja edistää oman yhteisösi yhteistä oppimiskulttuurin rakentumista. Halusin kuitenkin jakaa sinulle myös muutaman vinkin oman oppimisen mahdollistamiseen, tilanteesta riippumatta!

Tiedosta oma oppimisesi ja priorisoi

Pohdi, mitä oppiminen sinulle oikeastaan tarkoittaakaan: miksi haluat oppia ja millä tavoilla?


Ajatteletko oppivasi vain koulutuksissa vai opitko käytännön tekemisellä? Luetko kirjoja, jutteletko kollegoiden kanssa vai kuunteletko webinaareja? Mitä oppiminen tarkoittaa sinulle oman urakehityksesi ja koko elämäsi suunnan kannalta? Mitä lisäarvoa oppiminen sinulle tuo? 

Tuo oma oppiminen tietoiselle tasolle

Organisaatiossa oppimisen tavoitteet linkitetään strategisiin tavoitteisiin. Kartoita kevyesti, mihin suuntaan organisaatiosi kulkee ja millaisia oppimisen tavoitteita sieltä kumpuaa. Mitkä näistä tavoitteista innostavat sinua ja vievät myös sinun osaamistasi eteenpäin? Pohdi myös metataitoja: Mitä voisin oppia, jotta olisin hyvä kollega työyhteisössäni ja mahdollistaisin oppimista ja hyvää oppimisilmapiiriä myös muille?

Uskalla myös unelmoida! Voi olla, että villeimmät tavoitteesi eivät ehkä liity tämänhetkiseen työhösi mutta mieti jo niitä pieniä askelia, joita voit ottaa jo nyt matkalla kohti unelmaasi. (Ja hei,on myös tosi ookoo, vaikka niitä tajunnanräjäyttäviä unelmia ei olisikaan) Hyödynnä myös oppimissopimusta! 

Priorisoi tavoitteesi

Mikä oppimistavoitteista on työn edistymisen kannalta oleellisin, tärkein tai kiireellisin? Rakenna alustava aikajana seuraavalla 12 kk:lle ja pilko oppimistavoitteet sinne. Näin huomaat, oletko yrittänyt ahtaa liikaa tavoitteita liian pieneen ajanjaksoon ja joudut entisestään priorisoimaan. Kun oppimistavoitteita ei ole liikaa, eivätkä ne tunnu liian isoilta, on todennäköisempää että saavutat ne. Tunnista priorisoidessa myös erot projektimaisten tavoitteiden ja niihin linkittyvien oppimistavoitteiden välillä.

Seuraa ja päivitä omaa oppimistasi

Tavoitteista teoksi

Nyt tulee se vaikein homma: Yksikään oppimistavoite ei toteudu ilman tekemistä. Pilko tavoitteesi niin pieniksi arjen teoiksi, että niiden tekeminen tuntuu mahdolliselta. Pidä mielessä, että pienikin askel kohti tavoitetta on parempi kuin paikallaan pysyminen tai “pitäisi tehdä” ajattelu. Askel kerrallaan eteenpäin kulkiessa usein näkee selkeimmin vain sen yhden edessä odottavan askeleen. Kulje muutamia askelia, katso taaksesi ja huomaat mitä olet jo saanut aikaan. Vinkkejä tavoitteiden edistämiseen ja aikaansaamisen tueksi voit kuunnella oppimisen psykologin Hanna Siefenin videolta!

Kokeilu on ystäväsi

Kokeile, kokeile, kokeile! Uskalla tehdä ja toimia myös keskeneräisenä. Älä odota, että loputon suunnittelu ja oletukset lopputulemasta kertovat sinulle totuutta. Kokeilut tekevät näkyväksi selkeimmin sen, mitä jo tiedämme, mitä emme vielä tiedä ja mihin meidän kannattaa jatkossa oppimisen energiamme käyttää.

Pysähdy ja pidä evästauko

Kurkista tavoitteisiin kerran viikossa ja aina tehdyn kokeilun jälkeen. Tunnista mitä olet jo saanut aikaan, mitä olet jo oppinut ja anna itsellesi lupa iloita ja nauttia oppimastasi Kehu röyhkeän rohkeasti itseäsi onnistumisista! Mikäli koet, että et ole saavuttanut jotain  tai jokin jumittaa, älä jää yksin. Pyydä röyhkeän rohkeasti myös apua!

oma oppiminen vaatii taukoja

Tutustu tunteisiin joita oma oppiminen herättää

Kun etenet tavoitteiden ja toiminnan matkalla, pohdi mitä tunteita se sinussa herättää? Tunnistatko ajatusmalleja jotka ehkä estävät tai hidastavat edistymistä? Tunnistatko ajattelumalleja, jotka energisoivat ja tuovat lisäboostia mukanaan? Tiedosta tunteet matkasi varrella ja itsetuntemuksesi kasvaa.

Henkäise ja rentoudu

Vaikka micro-oppimista tapahtuu koko ajan, jopa huomaamattamme arjessa, joskus tietoista ja kestävää oppimista on myös tunnistaa, milloin energiaa ei riitä uuden oppimiseen. Olethan matkallasi jo oppinut paljon, saavuttanut hienoja – suuria ja pieniä – oppeja. Oppiminen on ihanaa, mutta se voi olla myös kuormittavaa. Toimimme jatkuvasti pienen keskeneräisyyden ja epätietoisuuden kentällä. Hengähdä, nosta jalat ylös, hymyile ja kiitä itseäsi – olet tällä matkalla ja tiedät, että pienen hengähdystauon pidettyäsi, tiedät kyllä miten jatkaa matkaa!

Annu Karkama
Oppimismuotoilun valmentaja, COO

Annun sydäntä lähellä ovat kestävän oppimisen tukeminen,  oman oppimisen johtaminen, työyhteisön vuorovaikutus sekä osallistava, valmentava johtajuus. Annu uskoo, että keskinäinen vuorovaikutus ja jaettu halu kehittyä on työyhteisöjen onnistumisen avain – niin sisäisesti kuin asiakkaidenkin kanssa.