Mitä on oppiminen? Lukemista, kursseja, koulutuspäiviä, kokeita ja tenttejä – osoituksia siitä, että asioita on painettu mieleen. On opittu. Vai onko?
Pysähdy hetkeksi.

Mistä ajatuksesi omasta oppimisesta kumpuaa? Ehkä koulu- tai opiskeluvuosilta? Vai oletko päivittänyt käsitystäsi, ja näet oppimisen olevan jotain paljon laajempaa – toimintaa ja ajattelua, joka ulottaa lonkeronsa mihin vain hetkeen, jos sille antaa luvan?


Käsityksemme saattavat piilevästi junnata lukemis-tenttiakselilla tai muuten olla epäedullisesti jumissa, vaikka katsoisimme oppimista uusin silmin. Tunnistan nämä piilevät, tekemistä salakavalasti ohjaavat ajatukset myös omalla kohdalla. Siksi onkin tarpeen jatkuvasti päivittää näkemystä ja kurkistaa omien uskomusten taakse.

 

Oppimista tapahtuu koko ajan

Jotta voisit kulkea ymmärryksen kautta ideointiin, muotoiluajattelua hyödyntäen, pureskele ja pohdi mitä oppiminen tarkoittaa juuri nyt arjessasi?


Onko oppiminen sinulle kiinnostavia videoita tai podcasteja päivittäin tai viikoittain? Mahdollisesti jokin koulutus verkossa tai livenä? Tai ehkä tapaat ihmisiä erilaisilla taustoilla ja keskustelut heidän kanssaan sytyttävät oppimisen kipinöitä ajatuksissasi?


Luetko kirjaa, blogeja tai muita tekstisisältöjä? Millaisia oppimiselle syötettä antavia hetkiä tunnistat arjessa?

Entä miten toimit näiden oppimisen hetkien aikana ja jälkeen? Hyödynnätkö reflektoivaa pohdiskelua? Eli peilaamista aiemmin oppimaasi, itseesi ja ympäristöön – esimerkiksi asioihin, joita on tapahtunut aiemmin ja tapahtuu parhaillaan sinussa ja muissa.


Kuljetatko oppimastasi jotain konkreettista kokeilua työhösi tai muuhun arkeen? Muotoiluajattelun ”ymmärrä, kokeile ja opi lisää” – hengessä kannustan tekemään juurikin näin. Katso mikro-oppimisen hetkiä arjessa ja pohdi, millaista viestiä ne kantavat.


Mikä itsellesi olisi juuri nyt sopivin tapa oppia?


Valitse kokeiltavaksi jotain osuvalta tuntuvaa, ehkä uutta, mukavasti kutkuttavaa toimintaa oppimisen alueella. Aloita bongaillen oppimisen mikrohetket ja luota ymmärryksen tuovan myös kokeiluideoita!

Voisitko piirtää sen mitä tarkoitit?

On kysymys, jonka huomaan esittäväni yhä useammin työkavereille. Se liittyy viimeisimpään omaan oppimisoivallukseen, eli siihen, että kaipaan valtavasti visualisointia ja asioiden näkyväksi – jopa tuntuvaksi tekemistä. Aivan valtavasti. Ja myönnän, aikuisten maailmassa tämä saattaa tuntua ajoittain lapselliselta. Jopa minusta, vaikka tunnen ihmisen kokonaisvaltaisen tavan hahmottaa ja tutkia maailmaa.
Annan tälle lapsellisuuden uskomukselle tilan tulla esiin ja potkaisen sen sitten menemään, tai ei, en sittenkään. On sen verran mielenkiintoista tutkia, että missä tilanteissa se hiipii esiin ja miksi?

Kiinnostuitko oman oppimiskäsityksesi päivittämisestä? Tule mukaan Oppimismuotoilun Bootcampille 9.-10.10., niin saat reppuusi uusimmat osaamisen kehittämisen työkalut ja Suomen parasta sparrausta. Mukamas-tiimi on tavattavissa yhteistyökumppanina myös Dare to Learn -tapahtumassa Kaapelitehtaalla 18.-19.9. Nähdään!

Rosemari on kasvatustieteilijä-palvelumuotoilija, joka tuntee muotoiluajattelun selkeyttävän kiemuraisen polun sekä polulle sopivat työkalut. Rosemari syttyy osallistamisen tavoitteista, niistä joiden kautta saadaan jokaisen ääni kuuluviin osana yhteisiä oppimisen matkoja. Hän on ollut toteuttamassa palvelumuotoilun oppimistapahtumia ja työpajoja, toiminut erityisopettajana sekä kuljettaa mukanaan oivalluksia joukkueurheilusta ja perheyrittäjyydestä.

#oppimismuotoilu
#letyourpeoplelearn