Oppiminen on keskeisessä roolissa vastuullisuustyön tukemisessa ja kestävän kehityksen tavoitteiden saavuttamisessa. Yrityksen vastuullisuustyö ei voi nojata vain yksittäisiin toimiin – se vaatii jatkuvaa kehittymistä ja oppimista, jotta kestävän organisaation rakentaminen onnistuu. Oppimisen neliveto tarjoaa käytännöllisen mallin, jonka avulla vastuullisuusosaaminen vahvistuu ja vastuullisuuskoulutuksen hyödyt muuttuvat arjen konkreettisiksi teoiksi. Malli koostuu neljästä osa-alueesta: oppimissopimus, tiedollinen oppiminen, työssä oppiminen ja dialogi.
1. Oppimissopimus/-suunnitelma: Suunta vastuullisuustyölle
Vastuullisuustavoitteiden saavuttaminen alkaa selkeästä suunnitelmasta. Oppimissopimus tai yksilöllinen oppimissuunnitelma auttaa työntekijöitä hahmottamaan, mitä heidän tulisi oppia ja miten se liittyy organisaation vastuullisuustavoitteisiin. Kun jokainen työntekijä tietää oman vastuunsa ja oppimistavoitteensa, organisaatio etenee kohti kestävän kehityksen päämääriä.
2. Tiedollinen oppiminen: Ymmärrys kestävän kehityksen perusteista
Kestävä kehitys on monimutkainen ja jatkuvasti kehittyvä kokonaisuus. Organisaatioiden on tärkeää tarjota monipuolista vastuullisuuskoulutusta, joka syventää työntekijöiden ymmärrystä. Verkkokurssit, kirjat, seminaarit ja podcastit ovat hyviä tapoja lisätä tietoisuutta esimerkiksi ilmastonmuutoksesta, eettisestä päätöksenteosta ja sosiaalisesta vastuusta. Tiedollisen oppimisen avulla työntekijät pystyvät soveltamaan periaatteita käytännössä ja edistämään vastuullisuutta päätöksenteossa.
3. Työssä oppiminen: Vastuullisuuden integrointi arkeen
Vastuullisuustyö muuttuu aidoksi osaksi organisaation toimintaa, kun oppiminen tapahtuu arjessa. Työssä oppiminen, kuten asiakkaiden kanssa vuorovaikutus, kollegoiden sparraus ja palautteen hyödyntäminen, tuo vastuullisuuden käytännön tasolle. Organisaatio voi tukea tätä luomalla ympäristön, jossa kokeilukulttuuri kukoistaa ja oppiminen tapahtuu luonnollisesti työtehtävien lomassa. Kestävän kehityksen ympärille luodut käytäntöyhteisöt ovat erinomaisia oppimisalustoja. Kestävä organisaatio rakentuu teoista, jotka juurtuvat osaksi päivittäisiä rutiineja.
4. Dialogi ja yhdessä ajattelu: Vastuullisuusosaamisen jakaminen
Vastuullisuuskysymysten ratkaisu vaatii avointa dialogia ja yhteistä pohdintaa. Dialogi ja yhteisöllinen oppiminen luovat tilan, jossa työntekijät voivat jakaa näkemyksiään ja kehittää uusia ideoita vastuullisuustyön tueksi. Mentorointi, parityöskentely ja oppimisverkostot ovat tehokkaita tapoja edistää vastuullisuusosaamista. Yhteinen ajattelu mahdollistaa innovatiivisten ratkaisujen kehittämisen ja tukee organisaation matkaa kohti kestävyyttä.
Kaikkien pyörien pitää pyöriä – kohti kestävää organisaatiota
Mukamaksen Oppimisen neliveto varmistaa, että kaikki vastuullisuustyön kannalta olennaiset osa-alueet – oppimissopimus, tiedollinen oppiminen, työssä oppiminen ja dialogi – toimivat yhdessä. Kun nämä ”neljä pyörää” pyörivät tasapainossa, organisaatio voi saavuttaa kestävän kehityksen tavoitteet ja vahvistaa vastuullisuuttaan.
Haluatko kehittää oppimisen rakenteita, joiden avulla vastuullisuus muuttuu aidoksi osaksi organisaationne arkea?
Mukamas tarjoaa työpajoja, joissa luodaan oppimissuunnitelmia hyödyntämällä oppimisen nelivedon periaatteita. Työpajojen avulla organisaatiosi voi varmistaa, että vastuullisuusosaaminen ei jää vain puheeksi, vaan näkyy konkreettisina tekoina. Lue lisää ja ota ensimmäinen askel kohti kestävää organisaatiota osoitteessa mukamas.fi.
Lisäksi voit tutustua Sitran julkaisuun ”Jatkuvan oppimisen rakenteita maailmalla”. Julkaisu tarjoaa näkemyksiä oppimisen rakenteiden kehittämisestä organisaatioissa. Julkaisu on saatavilla osoitteessa sitra.fi. Lue myös aiempi blogimme oppivan työyhteisökulttuurin rakentamisesta.
Kirjoittaja on Liisa-Maija Malinen, joka valmentaa organisaatioita kestävyysmuutoksessa. Hän auttaa yrityksiä lisäämään vaikuttavuuttaan ja rakentamaan vastuullisempaa liiketoimintaa fasilitoimalla kulttuurimuutosta, joka vahvistaa henkilöstön sitoutumista ja tukee kestävää kasvua.