Tiimeissä on erilaisia ihmisiä. Persoonia, erilaisia kokemuksia, erilaisia oppeja ja ihmisiä. Meillä jokaisella on oma tarinamme, oma kertomuksemme, jota vielä kirjoitamme elämän kirjaamme. Tiimissä me tuomme kaikki oman panoksemme peliin, omat oppimme ja kokemuksemme. Jokaisella meillä on erilainen unelma. Jokaisella meillä on eri asia, joka sytyttää meidät. Me olemme yksilöitä yhdessä.
Mitä sitten haluan? Mitä minun elämäntehtäväni on, minkä tunnen omakseni? Kutsumukseni?
Hyvä työkalu oman kutsumuksen ja tekemisen pohtimiseen on oppimissopimus! Siinä mietitään konkreettisesti, mitä minä olen tehnyt. Kun tietää taustansa, pohtii ja arvioi sitä. Miettii mitä on jo tehnyt ja saavuttanut. Minkälaiset asiat ovat tuoneet iloa elämään? Seuraavaksi laittaa selkeitä tavoitteita, minne haluaa mennä tai mitä haluaa tehdä. Jotkut asiat vaativat aikaa ja se on OK. Tämä on seikkailu, eikä ole väärin, jos seikkailu viekin aivan eri suuntaan. Pääasia on, että on tehnyt asioita ja oppinut niistä. Tärkeätä on myös jakaa tiimin kesken omia tavoitteita, silloin voimme auttaa toinen toisiamme kohti parempia tuloksia. On tunnettava itsensä sekä tutustuttava tiimikavereihin.
Me jaoimme tiimin kanssa ennen kesää meidän unelmia ja tavoitteita.Unelmat ja tavoitteet pohjautuivat jo aiemmin pohdittuihin oppimissopimuksiin. Näin pääsimme tutustumaan toisiimme syvemmin yksilöinä, sekä näemme suoraan missä kohtaa yksilöiden tavoitteet osuvat yksiin, luoden yhteistä isompaa visiota. Tästä meidän on hyvä jatkaa, oppien yhdessä.
Oppimissopimus
- Missä olen ollut?
- Missä olen nyt?
- Mihin haluan päästä?
- Miten pääsen sinne?
- Mistä tiedän päässeeni perille?
(Oppimissopimus pohjautuu Ian Cunninghamin kirjaan “The Wisdom of Strategic learning”)
Ja eikun miettimään. Kesäloma on yleensä oikein hyvä pysähtymisen paikka. Voi vaikka kirjoittaa laiturin nokassa asioita ylös! Mistä asioista nyt tykkään? Mitä haluan tehdä? Kohti parempaa ja tavoitteellista elämää!
#oppimismuotoilu # letyourpeoplelearn # oppiminen #oppimissopimus
Paula on innostava ja dynaaminen fasilitaattori-valmentaja, joka taitaa ryhmämenetelmät sekä visualisoinnin taidon. Paula on parhaimmillaan fasilitaattorina ja seremoniamestarina, tilanteissa, joissa ihmiset kohtaavat ja oppivat yhdessä. Hänen erityisosaamisteemojaan ovat työssäoppiminen, oppilaitosten työelämäyhteistyö sekä tiimityö. Hän toimii tällä hetkellä myös yhteisömanagerina Learning Hubillaa, joka on oppimismuotoilun, oppimisympäristöjen ja oppimisteknologian huipputoimijoiden työyhteisö